-------- "This is the time for action not only words, use your God given gifts to develop this country, dont be afraid to speak up, and feel PROUD THAT U R EGYPTIAN." -------- Mohaly, Feb 2011

Tuesday, April 8, 2008

387) Contradictions in Our Lives - Part XII!


Aaaaameeen!!

20 comments:

Shimaa Gamal said...

heya el 7aga betsaly lemeen??
el soora di fakaretny bel Mr. beta3 el 3araby who once afta en el bent momken tesaly mn 3'ier hedoom as far as enaha she is praying in the privacy of her own room.
nas dema3'ha metkalefa :)

هاجر said...

الغريبة انها في الصف الاول كمان بصراحة مش هاقول غير
لا تعليق :(

omar said...

ya 3eeni 3al kholkhal kaman
amot ana :)

Shimaa Gamal said...

enta kaman shoft el kholkhal ya Omar :) MEN!! :)

Tamer Mokhtar said...

Ya gama3a heya mesh betsaly heya betd3y!

and i'm expecting that she is asking for spending the perfect summer holiday time, we en rabena yekhaly marina we mateb2ash zahma zay el sana ely fatet! we en rabena yerzo2ha be wad beta3 tatto saye3 ye3raf yersem tatto a7san men kol sa7bat-ha!
we en baby yesma3 kalama we yegeeb el new car :D

ameen ameen!

L.G. said...

كنت أعرف شخصية في ثانوي تذهب للديسكو وتلبس لباس البحر وتصادق وبدون مقدمات وفجأة في لحظة لها مع الله تحولت ولبست الخمار ولا تسمع أغاني ولم تذهب للمصايف الا في جو يكفل لها رعاية حدود الله
قد تكون الصورة غريبة وقد يصلح لها الله الحال من تلك الصحبة التي حولها في تلجأ لله وهي تستغفر
من منا يوقن أنه أفضل منها !! هل كل من ينتقدها سلم من الأخطاء !! الله أعلم قد تكون عند الله أفضل منا جميعا وقد يمن الله عليها بعمر طويل تسبقنا فيه الى الايمان
يا أيها الذين آمنوا لا يسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيرا منهم ولا نساء من نساء عسى أن يكن خير منهن
رفقا إخواني فلم نسلم نحن من أخطائنا
في يوم كنت غير محجبة وفي التالي تحجبت لذا لا أحكم على أحد بدون علم
قد تكون تدعو الله أن يمن عليها بأن تستطيع أن تطيعه وتلبس الحجاب انظروا الى صحبتها فهذا أول طريق الهدي
ولننظر نحن إلى صحبتنا
عذرا محمد
ولكن ألا تذهب للديسكو ومارينا أو الغردقة ومع ذلك تذهب لصلاة الجمعة
والله تعالى أعلى وأعلم

Shimaa Gamal said...

L.G
The irony is that she is supposed to be praying while in these clothes. I don’t know what led you to deduce that anyone could judge the girl for the way she is dressed.
The example you gave, though I think is out of context, but yet isn’t an example to follow. The sudden change in ideology overnight isn’t a healthy sign. The sudden swing between two extremes isn’t a model to follow.
No one could ever say who is better than whom defining “good” in absolute terms is almost impossible putting this relative term in a relation wouldn’t lead to a result. The better and the worse are terms that we use to improve our self-image or to frame our way of thinking.
So, no one could ever tell that someone who is veiled is better than someone who isn’t. The same way no one could judge someone because of a life style.
I know it is Mohaly’s call to reply on the disco/ marina vs Friday prayers comment. But I kind of wonder what’s wrong in maintaining a life style? What’s wrong in partying or enjoying sunny vacations? Why the good Muslim image is perceived as the person who can’t have fun? Ya3ny howa el islam howa deen el nakad??

Mohaly said...

regarding the disco & friday prayer....frankly both of them have more than a commonality:

Both are soooo boring: people in disco are doing the same stuff everytime, and someone like me who dont drink or dance, feels like sh@#$. Friday prayer: I can tell you from now what will the shiekh say on the next friday speech and even the one after..and for someone like me who dont accepts words without actions...i feel the same way i feel in disco.

by the way, i stopped going to discos long time ago coz i really dont find myself there, and obliged to go to friday prayer although i also dont myself there (in the 7th century A.D!!)

L.G. said...

عزيزتي شيماء
أفهم وجهة نظرك من ناحية أنها في ذلك الموقع تلبس هذه الملابس
ولكن لم يرأف بها أحد من التعليقات السابقة والتغير المفاجئ عزيزتي أحيانا يكون محنة ألمت بانسان تغيره للأبد ولا ضرر في ذلك وهو كما قلت أنت مثال لا يجب اتباعه لأننا لا يجب أن ننتظر حتى نبتلى لكي نسير على الطريق المستقيم فقد لا يمهلنا الله لذلك
الذي جعلني أكتب ما كتبت أن الكلام كان تريقة على البنت وقد يآخذنا الله بذنب أننا اغتبناها حتى ولو كانت مخطأة فلسنا نحن بصدد ذلك ليس هذا الكلام ما يبني
بالنسبة لمقولة المسجد والديسكو
عن نفسي أجد أننا نحمل المتناقضات بداخلنا لذا لا أتعجب من الفتاة في الجامعة كنت بلا حجاب ولكني لا أرتبط بشاب بينما صديقاتي المحجبات الحافظات لجزء من القرءان يفعلن مثلا هذا تناقض لطالما ساءني تهكم الناس أني لا أسلم باليد على زملائي الشباب بينما لا أرتدي الحجاب هذا ما جعلني أود أن أرد غيبة الفتاة
من منا غير متناقض
بالنسبة للدين
طبعا مش دين نكد أبدا ولكن المجتمع أحيانا يجعلك تتخلى عن متع لوجه الله
يعني في الغردقة التي تلبس الشورت دي المحترمة عندما كنت هناك كنت أشعر بغربة لذا أفضل البحر في الشتاء الناس لابسة هدومها
عزيزتي شيماء لا تعارض بين مستوى الحياة المرتفع والدين على العكس المستوى المرتفع يفتح لك مجالات للتمتع وأنت في حفظ لدينك لأنه لديك بدائل زي اللعبة بتاعة محمد ومختار التي تشبه المحاكاة قد لا أكون استوعبت جميع ما كتبتم لأن الانجليزية كمجمل وليس كلمات لا تصل لي بنفس انسياب العربية

يا محمد
طبعا انت فرحان مناظرة نسائية على البلوج بس شيماء أفضل كثيرا مما سبق

بالنسبة لخطبة الجمعة أحيانا أستاء أن الخطبة وكأنه في حالة حرب ويعيد ويزيد في مواضيع أقل ما يقال أنها ليست ما تحتاجه الأمة الآن
ولكن ليس معنى ذلك أن نترك الصلاة أليس كذلك ؟ ولكن المسجد تحفه الملائكة والديسكو أعوذ بالله :)لا أكذبك حديثا علاقتي بالديسكو صفر مرتين في المصايف على مدار عمري كله وكنت أخاف أن ينزل الله بهم عقابا وأكون معهم
الفطرة أبعدتك عن الديسكو
ولكنها أبقتك في المسجد
تستطيع أن تغير في المساجد حتى تجد من تحب سماع خطبته وكلما سجدت في مكان سيشهد لك يوم القيامة ابحث عن الله ستجده

للتنويه أنا مش إخوان ولا غيره مسلمة عادية حتى لا أعد نفسي من الملتزمات وبروح مصايف بس بقعد على البحر قبل ما الناس تيجي وبمشي أول ما يجوا
وفقنا الله وإياكم :))

Mohaly said...

yes LG that doesnt mean that we give up praying and that is why i stopped goining to disco and still going to mosque (but obliged coz i dont like what i hear) actually sometimes i feel that if I gave the speech myself, i would make the audience more sober as i do in my lectures and trainings...i really wonder how does the shiekh feel when he see the audience half (and sometimes compleletly) sleep!!

P.S. not happy because of "monazara nesa2eya" but because we have discussing 2 different views in a very civilized way, and that is what this blog is trying to do (as much as I can).

Shimaa Gamal said...

Hello Again L.G
This time I will write in Arabic as far as some of my meanings might not get to you in a proper way.
لا أعتقد أن أى نقد أو سخرية موجهة للصورة نوع من أنواع الغيبة . البنت دى لو بتصلى و هى لابسة كده فده موقف محتاج نقطة نظام . السخرية و النقد للموقف مش لشخص البنت . ده أولاً
ثانياً : المثال اللى إنتى قولتيه و انا قلت إنه من الخطأ الأخذ بشخص تحولت أفكاره بين ليلة و ضحاها كمثال . لما رجعتى بررتى إن ممكن الإنسان يتعرض لمحنه فيغير فكره ده بالضبط السبب اللى أنا أقصده . ماينفعش تحت أى طرف من الظروف إن الواحد يكون مؤمن الشرق حلو و ماشى ورا الشرق يتخبط فى نافوخه بطوبة يقوم يقول الغرب أحسن . التذبذب المفاجئ بين النقيضين مش حاجة صح و لا حاجة كويسة و بتكون مجرد ردود فعل تنتهى بإنتهاء السبب .
إنتى بتقولى أحياناً المجتمع بيخليكى تتخلى عن متع لوجه الله ، مش فاهمة إزاى يعنى . لو هى متع و حلال أحرمها على نفسى ليه ؟ ساعتها بقى هابقى بحرم المتع دى لوجه المجتمع مش لوجه الله .
أنا ماقصدتش مستوى حياة مرتفع و لا منخفض . أنا قلت إسلوب حياة . و إسلوب الحياة لا يتعارض مع الدين فى أى حاجة . مادام الواحد بيراعى حدود دينه و حياته بإسلوبها ده محققاله نوع من الرضا خلاص مفيش إختلاف . ليه الواحد يدور على بديل ؟ البديل يتوجد فى حالة إن الحاجة اللى بيعملها تكون غلط لكن مدام صح ليه نصعب الدنيا و الدين على نفسنا ؟
أنا هاقولك على حاجة يمكن ماتكونيش أخدتى بالك منها ، لما قولتى لمحمد إزاى تتريقوا على البنت و دى غيبة و السخرية حرام ما إنت كمان بتروح تسهر و تتفسح عملتى بالضبط الحاجة اللى إنتى داخله توجهيينا إننا منعملهاش . حكمتى علينا و على محمد و على أى شخص بيعمل حاجة إنتى شايفة إنها مش صح أو ممكن ما تتعملش . حطيتى نفسك فى هالة من القداسة و التدين و طلعتى منها أى حد تانى مش بيعمل اللى إنتى بتعمليه . صدقينى الدين أسهل من كده بكثير . أسهل من إننا نشاور على بعض و نقول ده صح و ده غلط . أسهل من إننا نحكم بالمظاهر .
أسهل من إن يكون دائماً رأينا هو الصواب و رأى غيرنا الخطأ.

Yasmine said...

if they were actually praying, then this photo's availability for people to pass along is not right.

what if her friends convinced her to start praying among them, even though she didn't have the suitable clothes at that time, and she trusted the privacy of their prayer to join them like that just this once?

we cant really know what's behind a photo like that...

i dont think circulating it is a good thing, as it could give people who dont understand islam a wrong impression about it.

L.G. said...

لا اله الا الله
شيماء
من قال أني في هالة من القداسة
ومن قال أني أوجهكم
ومن قال أني أنتقد ذهاب محمد أو غيره للديسكو من قال ذلك
واضح أن العربية لا تجد معانيها طريقااليكم
فلتتغاضوا تماما عما قلت
ولنركز فقط عما قالته ياسمين
هذا ما أحب ان أتمسك به فقط
ماذا استفدنا كمسلمين من تلك الصورة ؟؟؟؟؟؟
كيف بنت المجتمع ؟ وكيف تساعدنا مع الغربيين ؟؟؟
فلتسقطوا كل ما قلت
وأتمسك فقط بكلمة ياسمين


قد ينير الايمان قلب تلك الفتاة في تلك اللحظة نعم
العمر لحظة
لحظة نموت في لحظة
التحول المفاجئ ليس خطا عندما نرى الله في قلوبنا
طفي نور الغرفة بين الظلام والنور لحظة ضغط مفتاح النور أليس كذلك

لي زميل قال لي ولو أنه غير ملتزم بأنه لن يذهب لطابا ثانية من كثرة العري الذي رآه

طابا مكان جميل ليس هناك حرمة في زيارته نهائيا ولكن البعض يترك تلك النعمة لما هناك من عري لوجه الله
نعمة تخلى عنها لوجه الله

تلك الفتاة قد تكون أفضل من الجميع ونعم لا يجب تداول صورتها على المدونات من باب التندر


هذا للتوضيح لشيماء وليس لمهاجمتها ولا لأسلوب الحياة المتبع للبعض نهائيا
وليس للوعظ ولا لتقديس الذات
أعتذر لكل من يستاء من كلماتي

عذرا لم أقصد ذلك أبدا
ولست أدري ما مشكلة الوضع الاجتماعي هذه الصورة قد توجد في أي مستوى

عذرا يا محمد لطالما هاجمني أصدقاؤك وكأني داعية عليهم بالجحيم وهو ما لا أفعله ولا أقدس نفسي ولا غيري

أشكر مداخلة ياسمين جدا فقد شهد شاهد من أهلها وهي ترى ما أراه وأتمنى أن أجد هدوءا بعض الشئ في تقبل رأيي

يعلم الله أني أتداخل في تلك المدونة لوجه الله ودائما يسوءني ردود أصدقاءك وأعود عل البعض يرى الأمور من وجهة النظر المختلفة

على الأقل محمد مثلا لم يعلق يوما في مدونتي وهذا شئ عادي ولكن لأنه على الطرف الآخر ولا يعلق بينما هنا أحاول
لقد قسمت قارئتك
حكمتي على محمد وعلينا
لم التقسيم
كلنا مسلمين لست بجانب وأنتم بالآخر


أتمنى لكم جميعا ويعلم الله وحده صدقي من كذبي أن ينير الله قلوبكم وعقولكم وقلبي وعقلي معكم

كلمات ياسمين أعزها الله أغنتني عن كل ما قلت ولذا سأتنحى قليلا عن مدونتك مادام هناك من هو يرى الأمور من نفس المنظور

الحوار في مدونتك يا محمد .. متعب بعض الشئ فإلى لقاء بعد فترة بإذن الله

Shimaa Gamal said...

Hello Yasmine
If that girl is really praying then this picture should be circulated with a warning that this attire isn’t suitable for such purpose. If her friends were the ones who convinced her that it is ok to pray in such clothes so these picture should be circulated with a warning “el banat tebatal fatwa”.
Actually non Muslims will never understand that picture. Actually non Muslims never understood why Muslim women cover up. So I don’t think this picture gives any impression about Islam. Only Muslims will understand that picture.
I always joke and say that “el Islam lessa madakhalsh masr”. If this girl is praying wearing these clothes fa fe3lan el islam lessa madakhalsh masr, if her friends homa elly shaga3ooha, fa fe3lan el islam madkhalsh masr. Le2onoh lw dakhal kano 3erfo el nas betsaly labsa eh, we kano 3erfo en ma7desh yefty, we kano 3erfo en mesh kol 7aga el wa7ed ye7awel yemasla7 feeha we yakhod sawab. 3ayzeen yakhdo sawab, at least wa7da fihom kanet edeteha 7aga te3’aty ras-ha we 2edeeha. Lw mafeesh yeb2a khalas, 7az afdal el mara el gaya fi akhd el sawab. Laken keda lazem yet2alaha maynfa3sh. 3ashan el wa7ed lama yegy ye3alem wa7ed 7aga ye3lamehaloh sa7. wala eh??

Mohaly said...

Shaimaa: although we are on the same side, but what you said about LG was bit harsh (but still not an insult).

LG: not everytime a reader attacks, you pull out, fight for your opinion till the end. It is better to be within life and fight than take a side and rest.

Yasmine: we dont have anything to hide about muslims from the world... we should be proud of what we do right, and should critize ourselves before they do when there is something wrong.

Mohaly said...

LG: I dont write in your blog although I log in 2 times a week because I dont have Arabic writing on my laptop.

Yasmine said...

Shimaa, we dont know that this pic was taken in Egypt, fa mesh lazem kol 7aga nakhodha 3ala a3sabna keda :)

Allaho a3lam bel neyat, and it's not our place to judge other people's actions.

hypothetically speaking since we will never know for sure; if that very prayer is the reason this girl will start praying regularly, then i personally thing it's the right thing for her to do, and we should not condemn her for it.

el deen yosr mesh 3osr, we rabena wa7do howa el bye2bal aw yerfod tasarofat el nas.

Shimaa Gamal said...

Hello L.G.
واحدة واحدة من غير قفش ، العربى بيوصل زى الإنجليزى بالضبط . لكن لما أنا مثلاً أقول إنى مش بحط مكياج علشان أنا شايفة إنه مش صح . مش كده أنا بحط نفسى فى إطار و بطلع أى حد يخالفنى فيه براه؟ طيب لو قلت إن المكياج حرام مش معنى كده إنى بقول ضمنياً إن أى حد بيحط مكياج بيعمل حاجة حرام ؟ مش كده أبقى أنا وضعت نفسى فى مركز غير الناس التانية ؟
أنا كشخص غير مقتنعة بموضوع لمبة الإيمان اللى بتنور فى لحظة . الإيمان بأى فكرة لازم ياخد مراحل من التطور . أو حاجة الفكرة تزأزأ فى دماغك ، بعد كده تبتدى تفندييها و بعد كده توصلى إنك تؤمنى بها أو ترفضيها . لكن إن أى إيمان بفكرة يجى فجأة زى ما اللمبة بتنور ده أنا شايفة إنه غلط . لإنه زى ما قلت قبل كده بيكون مجرد رد فعل بينتهى بإنتهاء السبب .
تصنيف البشر أو المسلمين على إنهم ملتزمين و غير ملتزمين تصنيف أنا شايفة إنه متطرف . لإن الإلتزام زيه زى الصح و الغلط مفهوم نسبى . يعنى الملتزم بالنسبة لك يمكن مايكونش ملتزم بالنسبة ليا . فإننا نبتدى نحكم و نقول أصل فلان على الرغم من إنه مش ملتزم بيعمل و فلان ملتزم و بيعمل أحكام كلها نسبية و بتوصل للسفسطة
أنا مش عارفة ليه دخلتى النقاش فى زاوية إن التعليق لوجه الله و التمنيات بإن ربنا ينور عقولنا و كده . إحنا بناقش صورة أو تعليقات صور . و أنا لفت نظرى نقطة فمن باب النصح ، زى ما إنتى بتعملى بالضبط ، لفت نظرك إنك ممكن بكلامك تكونى عن غير عمد بتحطى نفسك فى إطار إنك إنتى الصح و غيرك الغلط .
أعيدى قراءة تعليقاتى من الأول مع التعليق دة و إنتى تفهمى إن بقول نفس الكلام . هاتفهمى إن الوضع الإجتماعى مالوش علاقة بالموضوع ، لإنى أنا قلت فى التعليق الإنجليزى
Life style
و إنتى فهمتى إنها مستوى إجتماعى معين و أنا رجعت قلتلك لأ أنا أقصد إسلوب حياة و ده مالوش علاقة بالمستوى الإجتماعى و دلوقتى رجعتى تانى تقولى مستوى إجتماعى فده له معنى واحد و هو إن حتى المصرى الفصيح اللى بكتب بيه مش مفهوم و إنى لازم أشوف طريقة أوصل بها أفكارى .
نقطة أخيرة ، الحوار بينى و بينك إيه دخل محمد فى الموضوع ؟ يعنى محمد فاتح متنفس للناس تتكلم بحرية معنى كده إنه مسئول عن رأيى ؟ معنى كده إنك تنسحبى من الحوار علشان كلامى مش متفق مع كلامك ؟
But really you have to re-read the comments, mine and yours; this is the only way for you to know how things got drifted. And anytime you feel like discussing anything I will be more than happy to do. Just whenever you do, please keep God off your sentences because I have an allergy towards discussions where people sew God and religion to their words to get validation.

Have a nice day

Shimaa Gamal said...

Mohaly
I didn't mean to be harsh or at least I didn't mean to be that harsh. She just happen to push the wrong buttons and as I told her what I said was my way of el nasee7a. I could have ignored but she said en el kalam beta3ha le wagh ellah fa ana le wagh ellah laft nazarha en momken kalamha yetfehm 3'alat.

Yasmine
ana ma2darsh aftey :) lazem nes2al 7ad mn ahl el 3elm eza kan fe3lan el kalam elly bet2oleeh dah yagooz wala la2. and up to the point elly nes2al feha lazem la neshaga3 wala nerfod :)

Tamer Mokhtar said...

hi everyone!

i'm wondering why all these serious comments on this post, which is at the end one of lots on this blog!

re-think about this post title, you will discover that what u r saying is too much for this post!

contradictions in our lives! so the idea is to show it as a case, not into convince each other with something simply contradicting!

my opinion: all of you sa7, bass mohaly sa7 be zeyada shewaya :)

p.s. put something funny ya mohaly!
edeny fel hayef we ana a7ebak ya fananas :D