-------- "This is the time for action not only words, use your God given gifts to develop this country, dont be afraid to speak up, and feel PROUD THAT U R EGYPTIAN." -------- Mohaly, Feb 2011

Friday, July 3, 2015

866) المهم تكون بديت !

I really loved this new song for West El Balad, It summarizes what I say in a lot of my articles and lectures... Thank You Nescafe and West El Balad..

P.S. Lyrics below.



كل واحد له حكاية
بس محتاجة البداية
حتى لو ناقصة النهاية 
المهم تكون بديت

***

عد الايام راح منك كام
شوف الاحلام باقى فيها ايه
خلص الكلام بص لقدام
ده اللى جاى بأيدك راح تبنيه
الوقت ده وقتك جاى ينادى
قوم ابدأ حالا من اللحظادى

***

مستنى مين يقول
ده السر كله فيك
انت بس اللى عارف
ايه احسن حاجة ليك

مستنى مين يقول
ده السر كله فيك
انت بس اللى عارف
ايه احسن حاجة ليك

***

خلى قلبك دليل
محتاج تكون جرئ
خد خطوه فى ألف ميل
تفتحلك الطريق

***

الكون يناديك
الفكرة بتجرى عليك
امسكها احضنها اكسبها ارسمها
اللحظة دى ملك ايديك
قوم على طول
نفذ عدى المعقول
اغلط غير حاول اكتر
اخرج بقى للنور
احلامك هتحققها
قبل الوقت مايسرقها
ابدأها عشان من غيرك
ملهاش حد يصدقه

3 comments:

Web Designers Pitampura said...

What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

Anonymous said...

I'm planning for the next month and I checked my year's agenda. Came to my mind 20/2/2020 what a remarkable date. Unfortunately, until that date I won't finish my MBA but I'll try to make it a day to remember. I gained weight , some drawbacks at work and my studies stopped for a while. I lost my vision the moment I paid attention to what people said about me. I tried to defend myself that I'm not as they said. I was very foolish .By doing so, years were wasted and I stuck at that moment .I'll try to make things better inshaa Allah by this date .That is why I'm starting again from today .


***

عد الايام راح منك كام شوف الاحلام باقى فيها ايه خلص الكلام بص لقدام ده اللى جاى بأيدك راح تبنيه الوقت ده وقتك جاى ينادى قوم ابدأ حالا من اللحظادى
***
مستنى مين يقول ده السر كله فيك انت بس اللى عارف ايه احسن حاجة ليك
***

خلى قلبك دليل محتاج تكون جرئ خد خطوه فى ألف ميل تفتحلك الطريق
***

الكون يناديك الفكرة بتجرى عليك امسكها احضنها اكسبها ارسمها اللحظة دى ملك ايديك قوم على طول نفذ عدى المعقول اغلط غير حاول اكتر اخرج بقى للنور احلامك هتحققها قبل الوقت مايسرقها ابدأها عشان من غيرك ملهاش حد يصدقه

Yasmin Sobhy

Mohaly said...

Don't Give up.. Life is like a wave, it doesnt go up except after going down.