-------- "This is the time for action not only words, use your God given gifts to develop this country, dont be afraid to speak up, and feel PROUD THAT U R EGYPTIAN." -------- Mohaly, Feb 2011

Saturday, April 27, 2013

849) ما أسخم من ........ إلا الخنزير !!

ذهب يهودي إلى الحاخام يشكو له حياته التي لا تطاق في غرفة وحيدة يسكنها هو وزوجته وأمه وأبوه وعشرة أبناء. استمع الحاخام إلى شكوى اليهودي إلى النهاية، ثم صمت قليلاً وكأنه ينتظر الوحي وأخيراً قال: الحل أن تربي خنزيراً معكم في الغرفة. 

دهش اليهودي وقال: عجباً يا سيدنا! أقول لك إن الحياة لا تطاق ، وأننا 14 شخصاً في غرفة، فتنصحني بأن أضيف إلى ساكني الغرفة خنزيراً!!؟ في هدوء وحزم قال الحاخام: اسمع الكلام يا رجل. ولأن اليهودي يعرف أن الحاخام يمتلك من الحكمة وبُعد النظر ما لا يتأتى لشخص من العامة مثله أن يدركه، فقد امتثل على الفور لأمر الحاخام. 

في المساء دخل اليهودي على أسرته المندهشة ومعه خنزير. وقبل أن يتم الخنزير أسبوعاً مع الأسرة البائسة كانت الحياة قد أصبحت لا تطاق، وصارت أسوأ بكثير مما كانت عليه سابقاً. أحدث الخنزير قدراً كبيراً من الفوضى في الغرفة، فكان يقلب الأثاث ويحطم الأطباق ويبرطع هائجاً في الغرفة، فضلاً عن فضلاته التي كان يخلفها وراءه في كل مكان. باختصار: أصبحت الحياة جحيماً بكل معنى الكلمة في وجود الخنزير. 

ذهب اليهودي إلى الحاخام وحكى له عن مأساته التي تفاقمت بعد أن نفذ فتواه. نظر إليه الحاخام وقال له في بساطة: الآن حان الوقت للتخلص من الخنزير. تخلص من الخنزير يا بني ثم أخبرني بالنتيجة. في اليوم التالي ذهب اليهودي إلى الحاخام وقال له في ارتياح شديد: صدقت يا سيدنا... الحياة أصبحت الآن أفضل بكثير بلا خنزير. أنت رائع يا سيدي الحاخام. 

أى تطابق بين القصة و الواقع الذى نعيشه ليست من قبيل المصادفة و لكنها مقصوده تماما. 

فى ضوء قراءتك للفقرة السابقة، أجب عن الأسئلة الاّتيه:
1. من المقصود بالخنزير فى هذه القصة؟
2. كيف نتخلص من الخنزير؟
3. ماذا بعد أن نتخلص من الخنزير؟ 

مع العلم إن التخلص من الخنزير ليس هو الهدف لإنه ليس حلا لأى من المشاكل الموجودة من قبل مجىء الخنزير.

M.O.H.@.L.Y

45 comments:

Sohad said...

ممكن نحبس الخنزير..ندبحه..أو نبدله بخنزير محترم مش قليل القيمه
بس هرجع برده أقول " إن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم
يعني لازم أهل البيت يبقوا م طايقين الخنزير وعمايله السودا

Sarah Habib said...

طب وبعدين احنا اتلهينا فى الخنزير دلوقتى ...

Maryam said...

I won't answer first question to keep the blog safe. Ma3alena:-)
Second question:the only thing that would drive away all pigs is for egyptians to unite just like they do when facing a disaster or like we all did during the 18 days of the revolution. This dpirit is our only valid weapon, which all pigs try to break:strong solid love to z country, fearless ans selfless spirit with love to eachother as egyptians.
Third answer: after all pigs leave we must focus on rebuilding the egyptian personality that hosny elzeft distroyed and rebuild the country.
Sounds like we need a miracle, but i am sure Allah won't leave us alone.

NAMES said...

ونرجع ونقول "الشعب يريد اسقاط النظام"

انا هاجاوب على سؤال انت ما سالتوش...مين هو اليهودي ومين هو الحاخام اللي نصحة.... اليهودي هو المجلس العسكري اللي مبارك كان جزء منه..اما الحاخام فهو مامتهم امريكا"

اما الخنزير بقى فهما الاخوان او بمعني ادق"اليمين المتطرف" اللي امريكا او الصهاينه بعتوهم مصر في صورة حسن البنا واللي مبارك كان مفكر انه بيربيهم زي الكلاب عشان وقت اللزوم يطلعهم على الشعب عشان يقرفوا فينا وميبقاش قدمنا غير اننا نقول ياريت العسكر يقوموا بانقلاب عسكري و يمسكوا البلد عشان هما اللي يقدروا يخلصونا من الخنزير قصدي من الاخوان. ..وبما ان الخنزير حيوان قذر فالبلد مش هتنضف منهم بسهولة
ورجوع العسكر مش هو حل المشكلة الرئيسية لاننا هنعيش في نفس الدايرة المغلقة من عسكر لاخوان ومن اخوان لعسكر وهكذا طول مافيه احتلال امريكي لمصر
وحقيقي مش عارفة هنتخلص من الخنزير ازاي لان امريكا بتلاعبنا ملك والا كتابه...العسكر والاخوان وجهان لعملة واحدة.:(

يمكن يكون بتكملة الثورة وتكوين مجلس رئاسى مدني وحكومة انقاذ وطني.
مش عارفة!!

Mohaly said...

Asmaa: seems that we have a winner .. full answer + bonus (answering the unasked questions).

Mohaly said...

Maryam: 7elwa to keep the blog safe :) 2al ya3ny gat 3ala di :)

Mohaly said...

Sarah: u r asking? u should be answering ... gawby 3ala 2om el so2al :)

Mohaly said...

sohad: ahl el bet saybeen en khanzeer we nazleen khena2.

Sohad Tawakol said...

Enta 2olt kol 7aga! El ta7'alos men el 7'anzeer mosh hadaf..7al el mashakel Elle kanet mawgoda 2abloo..kol da fee 2eed 2ahl el beet! homa low 3andohom 3a2l mesh hayesma3o kalam 7ad!

Ana shayfa ahl el beet el sha3b mesh el magles el 3askaree.

Mohaly said...

ماذا بعد أن نتخلص من الخنزير؟

Sohad Tawakol said...

Mohaly will have a 100 years strategic plan in place ;)
On a serious note, I believe that we should work on spreading awareness so 2ahl el beet ye3rafo yena2o Elle hay3eesh benhom..again if u consider them el sha3b.
El moshkela wel 7al fel nas..awareness is short term- education is medium to long term.

Maryam said...

First we have to specify the pigs and really treat it in a way that gurarantees their never coming back.
after gettings the pigs out of the house, the house should be cleaned from any leftovers whatsoever.
then the house should be repaired inside out and the house bases should be throughly checked and repaired if necessary, for I am sure that the pigs' work have gone deep.

only then, the house inhabitants should start rebuilding/continue building their lives each as needed.

of course i want to keep the blog safe from closing, where else would we aliens meet :-)

Mohaly said...
This comment has been removed by the author.
Sohad Tawakol said...

مفيش اوفينس ولا حاجة بس دي فكرة مرعبة :))الطيبون للطيبات يا دكتور . خلي دايماً في حسن ظن بالله وتفائل خير :)) وبعدين هي الحياة ايه غير شوية تجارب فوق بعض...:)))

Mohaly said...

No offense ... I am afraid to death that el khanzeer is a girl that I marry and make me nostalgic for the time of loneliness I am experiencing now.

Mohaly said...

ma yemken ana mesh taybeen ya Sohad :)

Sohad Tawakol said...

Lol... Yeb2a rabena hayeb3atlak 7ad kwayes yehdeek :p
El happy thoughts ra7et feen ?:))

Mohaly said...

happy thoughts in kol 7aga except "el potential khanzeera"

Sohad Tawakol said...

Hmmm..happy thoughts mesh betetgaza2 ba2a :)) you just need to be enthusiastic about the idea to attract the right person for you " I mean here the universal law of attraction".. Maybe there is some inner work needed here 3alashan teshofha meh 7'anzeera ..:))

Maryam said...

hmmmm, khanzeera is a compliment or a description or a naming here?

banakef bas :-)

Sohad Tawakol said...

Ya Mariam I think eno dala3 zay ga7sha kedaa which refers to a super WoW , beautiful, intellectual, fun to be with person :)) wee ba3deen ba2a your virtual family hena leehom ra2y ma3ak bardo..don't underestimate the aliens power..do you think hanseebak tedabes ya3nee?:))

Mohaly said...

khanzeera a symbol of the above story .. someone who comes and make me regret not being single forever..

Mohaly said...

sohad .. ta3atfek lowa7do mesh kefaya :)

Anonymous said...


Amr Sadek

انا لن اجيبك الاحابه النموذجيه المتوقعه و لكن سأعطيك النسخه المصريه من الاجابه، سيظلوا يتذمرون و بندبون حظهم السىء الذى جعلهم يختارون الخنزير ليعيش بينهم ثم سوف يبدأون فى التعايش معه ثم سوف يعتادون على وجوده بينهم ثم بعد فتره طويله جدا سيبدأ البعض منهم فى التمرد على الحياه مع الخنزير و و سيثور بعضهم على الخنزير و ربما سيقتلون الخنزير، او ربما ايضا يأكولونه، ثم سوف يأتون بعد ذلك بخنزير جديد بملىء ارادتهم، ثم يبدأون فى التذمر و الشكوى من الخنزير الجديد، و سوف يلوم اغلبهم اقليتهم انهم ثاروا على وجود الخنزير القديم بينهم، و يتمنوا عودته و سوف يبدأون فى الولوله و النحيب على الخنزير القديم و سوف يصرخ بعضهم قائلا" احنا اسفين ياخنزير". و اغلب بقيتهم سيفكر مليا انه ربما حقا كان الخنزير القديم احسن من الخنزير الجديد، و لكن للاسف لن يعترف احدهم انه حصل على ما يستحق باختياره

Omar Rostom said...

من فيلم الكِيف

- أنا عشت حيـاتي كلها تاجر كيوف؛ ابتديتها بالشاي والبن والدخـان.. الكيف شهوة، والشهوة هي اللي بتشد القرش من جيوب الناس..

- انتَ شيطـان

- النـاس هم اللي مغفلين.. وفي شهوتهم غرقانين، واللي يقف ع البـر ما يغرقش.. إحنا ماضربناش حد على إيده.. اللي بيحبنـا هو اللي بيرمي روحه في حضننا.. زمــان كنت باغش الشاي بنشـارة خشب وابيعه في بواكي.. شكلهـا حلو مكتوب عليها شاي “أبو الأصـول”.. كسبت والمـاركة بقالها اسم وسَمَّعِت.. وفجـأة.. النشـارة غليت والنجارين اتملعنوا.. عبينـا الشاي من غير نِشـارة.. تعرف حصـل إيه؟.. اتخرب بيتي وفَلِست.. الزبـاين طفشت وقالوا عليـا غشيت الشاي.. مش باقولك مغفليـن!

- هم مش مغفلين.. اللي زيك اللي فسدوا ذوقهم.. عودتوهم على الوِحِـش لغاية ما نسيوا طعم الحلو


Maryam said...

if we apply on the story, the pig was unwelcomed :-).
if you want someone who would make you regret not remaining single, look around. you will find plentyyyyyyyyyy.
pick up someone who applies tons fo make up at early morning. someone loves to argue for the sake of arguing. selfish, who doesnt give a damn about others.
pick up a barbie with plastic surgeries allover.
you will regret it for the rest of your life :-)

leave it to time. it will solve it. your nassib will cross your way when you are ready for her. :-)

Sohad Tawakol said...

La 7'es me7adaralak survival kit :)) thoughts and words have their own energy vibes and I take it seriously.. The story and relationship DON'T MIX :P

NAMES said...

Thank you Mohaly :)

Mohaly said...

tayeb, if we think about it away from politicis ... what kind of pigs did we have in our lives?

Anonymous said...

كتييييييييييييييييييييييييييييير قوووووووووووووووى للاسف مش بس خنزيره دى اقرب الى الافعى المهم ان الشخصيه دى ولا يبان عليها خالص سريعه التلون ربنا يخلصنى منها على خير ...
Yasmin

Sohad Tawakol said...

Bonjour :) I usually don't call them pigs..I call them " 3awadem 2ensaneya"

Gypo said...

الخنازير كتير ربنا يزيد و يبارك. التخلص من الخنازير مشكلة كبيرة في حد ذاتها ولكنها ليست الغاية، لأن الحياة كانت صعبة بالفعل قبل أن يزيد الطين بلة بإحضار الخنازير. خلاصة القصة إن بعد التخلص من الخنازير يجب العمل على تحسين الوضع الذي كان قائماً قبل حضور الخنازير. إيه العك إلي أنا بقوله دة؟

يا عم اتعودو على العيشة مع الخنزير و خلاص أو خد الحل السهل. فتكو بعافية

Gypo said...

Sohad,
I call them oxygen thieves

Maryam said...

I won't call her pig. 7aram azlem the pigs by calling her one. one of my ex-managers, who caused me terrible harm :-)
but to be honest, Allah sent her way people who got me my right "talet we metalet".

I don't call people with animal names, simply because animals have a better and kinder nature than some humans.
I met many sick people and there was no way to know they were bad, until i was hit.
it is all history now, and when i think back of them, i know they were sick and feel pitty for them.

Mohaly said...

Gypooooii :)

Ya gama3a gypo is from this blog establishers... And well qualified alien as well.

Ya 3am enta few Australia.. ma3andkonsh nahda..

Mohaly said...

And happy easter to u and our family

Mohaly said...

Gypooooii :)

Ya gama3a gypo is from this blog establishers... And well qualified alien as well.

Ya 3am enta few Australia.. ma3andkonsh nahda..

Gypo said...

Thanks ya man rabbena yekhallik.

Mohaly said...

Pig is just for the sake of the story above..

Mohaly said...

Dr galal amin 2a3ed ganbi fel tayara :)

Gypo said...

Nahdetna dy mawaradetsh 3ala 7ad. Kan malo Jimmy???

Gypo said...

Sallemly 3aleih we ollo enny ba2ra ketabo maza 7adath lel masreyyeen lel marra el rab3a. (ba7awel afham maza 7adath lel masreyeen)

Sohad said...

Right ya Gypo they are energy vampires, and I enjoy slaying them out of my life:)) exhausts reminds me of " el hababa" Elle betetla3 .

Mohaly you are a lucky man indeed :))

Maryam, we simply learned to have empathy for the troubled souls out there, they have been hurt themselves & projecting the past experience on el 3'alaba Elle zayena :)))

Maryam said...

yes ya Sohad, and there is nothing we can do other than have some understanding for their pain and just move on.

@ Doctor Mohamed, sorry i didnt read your reply to me until now. don't know how taht happened.
yes, gat 3ala dih. i guess they would be very angry if we put pigs as a symbol. yemken 7omar wouldn't be that offensive? :-)

would you tell us about your convesation with Dr. Galal? i can't imagine you kept quiet having him sitting right beside you :-)

NAMES said...

wala we 3amaloha el masryeen we hay5laso men el 5anzeeer....Mabrouk ya Masryeen :)